A Pareto-elv jelentése: időgazdálkodás okosan

Mit jelent a Pareto-elv? Hogyan tudjuk felhasználni a mindennapi életünk során, vagy a munkában? 

A szabályt Vilfredo Pareto olasz közgazdász fektette le 1906-ban, amikor megfigyelte, hogy az olasz lakosság mindössze 20%-a rendelkezik az ország vagyonának 80%-ával. Később ezt a mintát egyéb területekre is kivetítették, ahol ugyanilyen arányokat tapasztaltak. 

Mi is az a 80/20 szabály?

A Pareto-elv lényege, hogy a cselekedeteink 20%-a fogja előidézni a következmények 80%-át.

Ezt azt jelenti, hogy kisebbségben van a cselekedeteinknek, munkánknak az a százaléka, ami valóban hasznos és értékteremtő eredményeket hoz. Vagyis a cselekedeteink háromnegyede nem elég hatékony ahhoz, hogy érdemben előmozdítsa az eredmények alakulását.

Pareto-elv – példák

Nézzünk pár gyakorlati példát a Pareto-elvre. Vegyük először a hétköznapjainkat: 

  • Chatelés során az üzeneteink 80%-át az összes beszélgetőpartnerünk mindössze 20%-ával váltjuk.
  • Amikor a munkamenet megszakad, az ilyen szünetek 80%-a a zavaró tényezők 20%-ának tudható be. Az előző példánál maradva például legtöbbször a váratlan szüneteket a munkában az okozza, hogy rápillantunk a telefonunkra – nem pedig többféle tényező hasonló mértékben.
  • A sporteredmények 80%-a is csupán az edzést kitevő cselekvések hasznos 20%-ának köszönhető.
  • A belső égésű motorok csupán 20%-os hatékonysággal működnek, az energia 80%-a elvész

Dr. Joseph Juran úgy egészítette ki Pareto gondolatait, hogy az üzleti világban fennálló problémák 80%-áért is a problémaforrások 20%-a a felelős. Vagyis például:

  • A termeléskiesés 80%-a a termelőeszközök 20%-ának működésére vezethető vissza.
  • A stressz és a munkahelyi demotiváció 80%-á a munkavállalók 20%-a szenvedi el.

Megfordítva pedig:

  • A dolgozók munkájának 20%-a fogja termelni a bevétel 80%-át.
  • A termékek 20%-a fogja okozni egy vállalat profitjának 80%-át.
  • Ahogy a vásárlók 20%-a (visszatérő vásárlók) fogja adni a bevétel 80%-át.

A Pareto-elv azért fontos, mert felismerésével egy vállalat jobban tud fókuszálni valódi erősségeire, a leghasznosabb 20%-ra, és maximalizálhatja ezek hatékonyságát. 

Néhány további marketinges példa a Pareto-elv működésére:

  • A megjelenített hirdetések 20%-a fogja elérni azokat az embereket, akik utána a forgalom 80%-át generálják.
  • Egy videó megtekintéseinek 20%-a fogja adni a konverzió 80%-át.
  • Egy weboldal 20%-a adja majd a sales 80%-át.

Az időgazdálkodás hatékonyságának növelése

Egy évek óta működő cég vezetése esetén szinte biztos, hogy a profit 80%-át a tevékenységek 20%-a adja. Ez pedig azt jelenti, hogy a menedzsment időbeosztása sem mindig megfelelő, hiszen például a meetingek alig ötöde ad hosszú távú, jó eredményeket. 

A Pareto-elv tulajdonképpen az egyszerűsítésben segít. Vegyünk például egy projektmenedzsment-folyamatot: nagyon sokan esnek abba a hibába, hogy már piacra lépés előtt túl széles termékpalettában gondolkodnak. Emiatt szinte törvényszerű, hogy a termékek 80%-a végül kiegészítő termékként végzi, és nem hoz számottevő profitot a vállalkozásnak. 

Ugyanígy a napi munkához is hozzá lehet látni a 80/20-as szabály alkalmazásával. Vedd magad elé a feladatlistád, és priorizálj! Ha 10 feladat van előtted, először válaszd ki a két legfontosabbat.Ha ezekkel elkészültél, akkor valószínűleg a napi munkád leghasznosabb és legfontosabb 80%-át teljesítetted. Minden egyéb feladat csak extra.

A Pareto-elv mint kiindulópont és iránytű

Sokat segíthet a tervezésben a Pareto-elv, ami egy kiindulási pont lehet annak megállapításához, hogy a vállalkozás mely területein szükséges optimalizáció. Ez a diagnózis hatékonyan megalapozhatja a szükséges változtatásokat, utána pedig használhatunk más módszereket is, mint például a SMART célok kitűzését. 

A Pareto-elv életünk minden területén jelen van, és lényege nem az, hogy megtörjük a 80/20-as szabályt, és az arány “laposítására” vagy javítására törekedjünk. Sokkal inkább az, hogy azonosítsuk a valóban hasznos 20%-ot és ezt erősítsük tovább, további hangsúlyt fektetve azokra a tevékenységi körökre, amelyek valódi profitot okoznak a cég számára.

Kérdése van? Lépjen velünk kapcsolatba!

Bizonytalan hogy miként alkalmazhatná a Pareto elvet munkája során? Esetleg egyéb, folyamat-, idő- vagy projektmenedzsmenttel kapcsolatos kérdése van? Vegye fel velünk a kapcsolatot!